Παρασκευή 15 Ιουλίου 2011

Ασυναρτησίες

Ο δάσκαλος DaoGuang κάποτε ρώτησε τον δάσκαλο HuiHai: 
"Δάσκαλε,εσείς ποτέ δεν εφησυχάζεστε! Από πού αντλείτε την ψυχική δύναμη για να συνεχίζετε τον πνευματικό αγώνα;"
Ο HuiHai απάντησε: "Δεν έχω από κάπου να αντλήσω ψυχική δύναμη, και δεν υπάρχει πνευματικός αγώνας."
ο DaoGuang τότε ρώτησε: "Αν δεν αντλείτε ψυχική δύναμη και δεν υπάρχει αγώνας όπως λέτε, τότε γιατί κάθε μέρα μαζεύετε κόσμο γύρω σας και τον παροτρύνετε να ακολουθήσει τον δρόμο του Ζεν;"
ο HuiHai είπε: "Εδώ δεν έχω μια στέγη πάνω από το κεφάλι μου, ούτε και γη κάτω από τα πόδια μου. Πως θα μπορούσα όπως λες να μαζεύω κόσμο και να τον διδάσκω;"
ο DaoGuang επέμεινε: "Κάθε μέρα μαζεύετε κόσμο και τους κηρύττετε την μέση οδό. Αυτό δεν είναι διδασκαλία;"
ο HuiHai απάντησε: "Με το συμπάθιο, όμως δεν έχω φωνή. Πώς θα μπορούσα να κηρύττω; Πως μπορείς να επιμένεις πως διδάσκω τα πλήθη εγώ που δεν έχω δει ούτε έναν άνθρωπο;"
ο DaoGuang εξοργισμένος είπε: "Δάσκαλε, νομίζω πως με κοροϊδεύετε λέγοντας ασυναρτησίες!"
ο HuiHai σχολίασε: "Εγώ που δεν έχω γλώσσα πώς θα μπορούσα να λέω ασυναρτησίες;"
Προβληματισμένος ο DaoGuang τον ρώτησε: "Θέλετε να πείτε πως ο κόσμος των αισθήσεων, των ζωντανών, η ύπαρξης σας, η δική μου και η αλήθεια στην διδασκαλία του Ζεν... είναι όλα ψεύτικα;"
ο HuiHai για άλλη μια φορά απάντησε: "Μα όχι, είναι όλα αληθινά!"
ο DaoGuang μη μπορώντας να καταλάβει ξαναείπε: "Αν όλα είναι αληθινά, τότε γιατί τα αρνείστε όλα;"
Τότε ο HuiHai απάντησε: " Όλα πρέπει να τα αρνείσαι. Και τα ψευδή και τα αληθή."
Τότε ο DaoGuang κατάλαβε:
Την αλήθεια, μερικές φορές μπορείς να την ορίσεις μέσα από εμφατικές δηλώσεις , άλλες φορές όμως μόνο μέσω αποφατικών δηλώσεων (όχι αυτό, ούτε εκείνο).
Σύμφωνα με το Heart Sutra, "Η μορφή είναι κενότητα, η κενότητα είναι η μορφή. Οι αισθήσεις, σκέψεις, δράσεις και η επίγνωση δεν διαφέρουν σε τίποτα από τα παραπάνω." Αυτή είναι η γνώση του κόσμου και της ζωή μέσα από την εμφατική προσέγγιση.
Το Heart Sutra λέει επίσης: "Δεν υπάρχει μάτι, αφτί, μύτη, γλώσσα, σώμα και νους. Δεν υπάρχουν μορφές, ήχοι, αρώματα, γεύσης, αντικείμενα της αφής, η αντικείμενα του νου."
Αυτή είναι η αποφατική θεώρηση του κόσμου και της ζωής. 
Το ότι ο HuiHai διαφωνούσε με κάθε λέξη και κάθε φράση, δεν ήταν παραλογισμός, γιατί η άρνηση των πάντων, δεν είναι άλλη από την κατάφαση των πάντων.

4。真假妄语
道光禅师有一次问大珠慧海禅师道:“禅师!您平常用功,是用何心修道?”
大珠:“老僧无心可用,无道可修。” 
道光:“既然无心可用,无道可修,为什么每天要聚众劝人参禅修道?”
大珠:“老僧我上无片瓦,下无立锥之地,那有什么地方可以聚众?”
道光:“事实上你每天聚众论道,难道这不是说法度众?”
大珠:“请你不要冤枉我,我连话都不会说,如何论道?我连一个人也没有看到,你怎可说我度众呢?”
道光:“禅师,您这可打妄语了。”
大珠:“老僧连舌头都没,有如何妄语?”
道光:“难道器世间,有情世间,你和我的存在,还有参禅说法的事实,都是假的吗?”
大珠:“都是真的!”
道光:“既是真的,你为什么都要否定呢?”
大珠:“假的,要否定;真的也要否定!”
道光终于言下大悟。
说到真理,有时要从肯定上去认识的,但有时也可从否定上去认识的。如般若心经云:“色即是空,空即是色,受想行识,亦复如是。”这就是从肯定中认识人生和世间的;般若心经又云:“无眼耳鼻舌身意,无色声香味触法。”这就是从否定中认识人生和世间的。大珠慧海禅师否定一切明句文身,不是妄语,因为否定一切,才是肯定一切。

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου